Cultureel Centrum Nesterlé

zo2.02
Terug

Renee van Bavel: loepzuiver en teksten van grote klasse

Renee  van  Bavel brengt in Mensenkind niet alleen een ode aan Herman van Veen maar ook aan zichzelf, haar kwetsbaarheid en het leven. 

Het lukt haar een hele eigen timing en timbre aan de liedjes te geven en ze in haar eigen levenssfeer te brengen. Ze gebruikt de liedjes om haar leven en dat wat er echt toe doet te belichten. Daarmee worden zowel de liedjes als de zangeres heel kwetsbaar en dat ontroert.

Het is alsof Renee in de liedjes van Herman van Veen verdwijnt. Soms letterlijk als ze in een soort pantomime de liedjes in zich opneemt.

De voorstelling wordt pas echt persoonlijk als het thema Duitsland en de oorlog aan de orde komt .
Renee woont in Berlijn en is getrouwd met een Duitser en ervaart de tegensteling en de geschiedenis persoonlijk. Van Herman van Veen is bekend dat hij zich erg verbonden voelt me Berlijn . Zo komen de twee werelden bij elkaar. Maar ook als zij vol liefde over haar kind zingt. Iets wat Herman van Veen natuurlijk ook als geen ander kan.

De tekstbeleving is van grote klasse maar de zang misschien nog beter. Loepzuiver ook als het zacht en bijna fluisterend is.

Pianist Dirk Flatau ondersteunt haar op piano. Het is te horen dat hij een geschoold pianist is die weet hoe hij een dragende rol moet spelen.

Met dank aan Hans van Uden (huisrecensent) en Marcel van der Steen (fotograaf)